کذلک الله ربی
ذکر "کذلک اللهُ ربّی" در قنوت
سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که
به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بینیازی
معرفی میکند؛ لذا عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری
و خواننده که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی میکند.
در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، میفرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همانگونه است که در این سوره بیان شده است.[1]
لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز گفتهاند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّٰه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ رَبُّنٰا» بگوید.[2]
پس گفتن این عبارت مخصوص رکعت دوم و قبل از قنوت نیست و در هر رکعت که سورۀ توحید خوانده شود، مستحب است بعد از آن این عبارت گفته شود.
پرسش : آیا در رکعت دوم پس از هر سوره ای گفتن ذکر "کذلک الله ربی" درست است یا فقط بعد از سوره اخلاص باید باشد؟
در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، میفرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همانگونه است که در این سوره بیان شده است.[1]
لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز گفتهاند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّٰه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ رَبُّنٰا» بگوید.[2]
پس گفتن این عبارت مخصوص رکعت دوم و قبل از قنوت نیست و در هر رکعت که سورۀ توحید خوانده شود، مستحب است بعد از آن این عبارت گفته شود.
پرسش : آیا در رکعت دوم پس از هر سوره ای گفتن ذکر "کذلک الله ربی" درست است یا فقط بعد از سوره اخلاص باید باشد؟
پاسخ : در
هر رکعتی که بعد از حمد، سوره اخلاص خوانده شود، مستحب است بعد از تمام
شدن آن، ذکر " کذلک الله ربی" را یک یا دو یا سه مرتبه گفت. بنابراین گفتن
این ذکر فقط بعد از سوره اخلاص گفته می شود.[3]
+ نوشته شده در دوشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ ساعت 0:14 توسط میرحسن علوی
|


میرحسن علوی دبیر ریاضی شهرستان مرند هستم .