ذکر "کذلک اللهُ ربّی" در قنوت

سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بی‌نیازی معرفی می‌کند؛ لذا عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی می‌کند.
در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، می‌فرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همان‌گونه است که در این سوره بیان شده است.[1]
لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز گفته‌اند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّٰه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ رَبُّنٰا» بگوید.[2]
پس گفتن این عبارت مخصوص رکعت دوم و قبل از قنوت نیست و در هر رکعت که سورۀ توحید خوانده شود، مستحب است بعد از آن این عبارت گفته شود.
 


پرسش : آیا در رکعت دوم پس از هر سوره ای گفتن ذکر "کذلک الله ربی" درست است یا فقط بعد از سوره اخلاص باید باشد؟
پاسخ : در هر رکعتی که بعد از حمد، سوره اخلاص خوانده شود، مستحب است بعد از تمام شدن آن، ذکر " کذلک الله ربی" را یک یا دو یا سه مرتبه گفت. بنابراین گفتن این ذکر فقط بعد از سوره اخلاص گفته می شود.[3]


[1]. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 6، ص 71، موسسه آل البیت، قم، 1409 ق.
[2]. توضیح المسائل(محشی)، ج 1، ص 560.

[3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 559.

منبع: